Spørsmål og svar

Q&A

Hvorfor bør jeg være foetus og medlem av MF?

Et medlemskap i MF er livsvarig og gir deg mange fordeler, deriblant gratis inngang på de fleste arrangementer på Anesestien og billigere billetter til store arrangementer som revyen og Bal Medicorum. Ved å være foetus og gjennomføre foetustjenesten blir man også aktivt medlem og får videre billigere drikke på Anestesien, samt være med på lukkede arrangementer som hytteturene. Det er ikke minst en kjempegod mulighet til å bli kjent med andre medstudenter, sosialisere seg og bidra til et godt studentmiljø!

Hvordan få seg venner?

Vær med i fadderuka, gjør foetustjenesten i MF, bli med på hytteturen og engasjer deg i en forening!

Tips til å holde studentbudsjettet?

- Kaffen er billigere hver siste fredag i måneden på alle kaffebarer

- Klippekort på kaffe og mat i kantina gir deg hvert 10. måltid gratis

- Rabatter på bøker i akademikaappen

- SiO Athletica gir deg knallbillig trening med svømmehall, masse gruppetimer m.m.

- Kaffen er billigst i kantina og dyrere på kaffebarene

Hvor leser man?

- Lesesaler på pk - både i 1. og 2. etasje over Anestesien

- Biblioteket på Rikshospitalet

- Lesesalen på Rikshospitalet bak biblioteket

- Café Eric, alle etasjene

- Blinderen

- Du har også tilgang på alle lesesaler i byen som tilhører UiO

Hvor kjøper man bøker?

- Akademika

- Gruppen «KJØP og SALG av BØKER ved det Medisinske Fakultet UiO» på Facebook, der studenter ofte selger bøkene sine til halv pris eller mindre!

- Nettbutikker, anbefaler https://www.adlibris.com/no

Hva er åpningstidene på skolen?

PK er åpent:

Uten adgangskort - 07-18 i ukedager og stengt i helger.

Med adgangskort - 07-23 i  ukedager og 08-21 i helger.

Mer info her: https://www.uio.no/om/finn-fram/omrader/gaustad/ga01/

NB! Dørene låses etter stengetid, og du kommer deg ikke ut selv med adgangskort! Er du uheldig å stenger deg inne kan du klatre ut av vinduet på grupperommet 1151 i 1. etasje over Anestesien, eller ringe Vaktsentralen på 22 85 50 07 (anbefaler å lagre dette nummeret).

Hvor skaffer jeg studentkort?

Studentkortet brukes blant annet som adgangskort til bygninger og til skolens printere. Møt opp på SiO sitt kontor bak Akademika på Blinderen for å ta bilde og hente kort. Det anbefales å unngå første uke etter skolestart pga. mye kø - er du lur drar du allerede i fadderuka eller første skoledag. Det er dog ikke verdens undergang å komme ut i første uka heller.

Mer info her: https://www.uio.no/studier/registrering/kort/

Hvor finner du riksenkort?

Dette kan du først få når lister over kullet ditt er levert til Rikshospitalet - dette kan du spørre kulltillitsvalgt om. Kortet kan således hentes på ID-kontoret til høyre nederst i glassgangen på Riksen.