Vedtekter

Medicinerforeningens vedtekter

Sist revidert av Medicinerforeningens ekstraordinære generalforsamling 05.03.2025, Oslo


1. Foreningens navn

1.1. Foreningens navn er Medicinerforeningen, Societas Medicorum.


2. Formål

2.1. Medicinerforeningen setter seg som mål å samle alle studenter ved Det medisinske fakultet og Det odontologiske fakultet ved Universitetet i Oslo om tiltak av felles interesse.

2.2. Gjennom foredrag og diskusjoner vil den søke å belyse spørsmål av både medisinsk og allmenn interesse. 

2.3. Gjennom fester, hyggekvelder og liknende arrangementer ønsker foreningen å skape og å vedlikeholde et godt kollegialt samhold.

2.4. Foreningen skal drive studentkjelleren Anestesien. 

2.5. Foreningen vil holde kontakt og samarbeide med tilsvarende organisasjoner ved de andre lærestedene i Norden.

 

3. Medlemmer

3.1. Enhver student ved Det medisinske fakultet og Det odontologiske fakultet ved Universitetet i Oslo kan bli medlem av foreningen. 

3.2. Betalt kontingent gir livsvarig medlemskap i foreningen. 

3.3. Studenter ved tilsvarende læresteder i og utenfor Norge kan søke styret om opptak som medlem. Ferdig utdannede kan være medlemmer, men har ikke stemmerett.

3.4. Personer som har gjort seg særlig fortjent, kan av generalforsamlingen, med to tredjedels – 2/3 – flertall, utnevnes til æresmedlem. 

3.5. Utvekslingsstudenter ved Det medisinske fakultet og Det odontologiske fakultet ved Universitetet i Oslo, har mulighet til å tegne medlemskap ett semester om gangen, for en kontingent fastsatt av styret. Utvekslingsstudenter vil dog ikke være stemmeberettigede ved generalforsamling.

3.6. Endringer i kontingenter må godkjennes av generalforsamlingen.

 

4. Vedtekter og retningslinjer

4.1. Vedtektene er det øverste styringsdokument til foreningen.

4.2. Styret, og generalforsamlingen, kan vedta retningslinjer som supplerer eller utbroderer vedtektene.

4.3. Styret har ansvaret for at medlemmene er kjent med de gjeldende dokumentene


5. Generalforsamling

5.1. Generalforsamlingen er foreningens øverste organ.

5.2. Generalforsamlingen avholdes hver høst innen utgangen av november.

5.3. Innkallelse til generalforsamling skal skje minimum tre - 3 - uker i forkant og må inneholde vedtekter og forslag til dagsorden.

5.4. Generalforsamlingen er beslutningsdyktig når minst 25 av de studerende medlemmene er til stede.

5.5. Alle tilstedeværende medlemmer, unntatt ferdig utdannede og utvekslingsstudenter, jfr. Pkt 3.3 og 3.5, har stemmerett på generalforsamlingen.

5.6. I alminnelighet foregår avstemning på generalforsamlingen ved håndsopprekning med kontravotering, men hvis minst ett - 1 - medlem forlanger det, skal det foretas skriftlig avstemning.

5.7. Ved stemmelikhet foretas ny avstemning, ved gjentatt stemmelikhet har leder dobbeltstemme, med unntak av personvalg. Ved personvalg vil avstemning med gjentatt stemmelikhet avgjøres ved loddtrekning.

5.8. Til endring av disse vedtektene kreves det at minst to tredjedeler - 2/3 - av de avgitte stemmer er for forslaget. Forslaget må være fremstilt og opplest på et styremøte før det kan behandles på generalforsamlingen.

5.9. Ved avstemning om vedtektsendringer stemmes alle forslag over under ett, med unntak a de vedtektsforslag minst ett - 1 - medlem sier seg uenige i. 

5.10. Generalforsamlingens oppgaver

5.10.1. Generalforsamlingen skal

        • Behandle foreningens årsberetning
        • Behandle faktisk regnskapsresultat for foregående periode, og foreløpig regnskap for gjeldende periode
        • Behandle budsjett for kommende periode
        • Behandle innkomne forslag til vedtekter
        • Valg av styre

5.11. Ekstraordinær generalforsamling

5.11.1. Ekstraordinær generalforsamling kan innkalles hvis styret eller minimum 1/10 av de studerende medlemmene krever det. Den ekstraordinære generalforsamlingen kan kun fatte vedtak i de saker det er sammenkalt for å behandle.


6. Valg

6.1. Aktive, studerende medlemmer og foetuser er valgbare til styreverv.

6.2. Generalforsamlingen skal tilstrebe at så mange kull som mulig, samt at de ulike studieretningene på de aktuelle fakultetene, er representert i styret.

6.3. Valg til hovedstyret samt bar-styrets økonomiansvarlig og DJ-ansvarlig foregår ved særskilt skriftlig avstemning, og foretas ved alminnelig flertallsvalg. Gitt flere kandidater til et verv, der ingen oppnår halvparten av de avgitte stemmer, foretas omvalg mellom de to som har fått flest stemmer. Dersom bare én - 1 - person stiller til et verv, må det fortsatt stemmes. Hvis personen ikke får over halvparten av stemmene, har styret fullmakt til å selv velge en til dette vervet etter generalforsamlingen.

6.4. Valg til de resterende vervene i bar-styret foregår ved særskilt skriftlig avstemning, og foretas ved simpelt flertallsvalg. Med unntak av vervet økonomiansvarlig for Anestesien og DJ-ansvarlig velges styremedlemmene som gruppe.

6.5. Hovedstyret og bar-styret kan supplere seg selv med styremedlemmer og arbeidsgrupper ved behov. 


7. Styret

7.1. Styret setter opp budsjett, leder foreningens virksomhet, representerer foreningen utad, ivaretar dens økonomi og forvalter dens eiendeler. Alle disposisjoner utover daglig drift skal godkjennes av styret. Styret skal i sin funksjonstid ikke bruke mer penger enn det som svarer til de årlige inntekter, men større investeringer kan finansieres av oppsparte midler.

7.2. Det nye styret trer til ved studiestart påfølgende vårsemester, inkludert vårens fadderuke. I perioden mellom generalforsamling og studiestart neste semester, plikter de påtroppende styremedlemmene å delta i opplæring i sine verv hos sin forgjenger. De avtroppende styremedlemmene plikter å stille seg tilgjengelig for slik opplæring, også etter at neste styreperiode er begynt. Alle styremedlemmer plikter å sette seg inn i relevante lover og regler. 

7.3. Foreningens styre er delt i et hovedstyre og et bar-styre.

7.4. Hovedstyret består normalt av mentorer, leder, nestleder, salongmester, økonomiansvarlig for Medicinerforeningen, PR-ansvarlig, kosansvarlig, fag- og kulturansvarlig, foetusansvarlig og nett- og søknadsansvarlig. 

7.5. Salongmester er bar-styrets overordnede. Bar-styret består normalt av sekretær, utlånsansvarlig, DJ-ansvarlig, personalansvarlig, innkjøpsansvarlig, vaktmester og økonomiansvarlig for Anestesien. 

7.6. Hvis ingen kandidater melder seg til et verv, eller et styremedlem trekker seg fra sitt verv i løpet av styreperioden, har styret fullmakt til å fylle dette vervet med en egnet kandidat. 

7.7. Bar-styret er ansvarlig for den daglige driften av Anestesien. De skal holde Anestesien tilgjengelig og klar til drift ved Medicinerforeningens arrangementer. Avgjørelser om Anestesien og dens daglige drift kan vedtas på bar-styrets møter. 

7.8. Avtroppende leder og salongmester inntar automatisk verv som mentor i neste styreperiode. Mentor har ikke stemmerett innad i styret, men møterett på både styremøter og andre interne arrangementer for styret. Etter ett – 1 – år som mentor vil vedkommende henholdsvis bære tittelen leder emeritus/emerita eller salongsmester emeritus/emerita ut studietiden. Dette medfører de samme bestemmelser som vervet mentor. Disse er begge å anse som æresverv. 

7.9. Avtroppende økonomiansvarlige plikter å følge opp og hjelpe de sittende økonomiansvarlige hele neste styreperiode for å sikre foreningens økonomiske kontinuitet. 

7.10. Sittende styre, hovedstyre og barstyre, kan i løpet av sin styreperiode bruke inntil 10.000 NOK av Medicinerforeningens midler til sosiale arrangementer innad i styret. Dette forutsetter at økonomiansvarlig, sammen med forrige styrets økonomiansvarlig vurderer at Medicinerforeningen har økonomi til å dekke utgiften. Midlene har til hensikt å fremme samhold og fellesskap innad i sittende styre. Midlene skal ikke brukes til alkohol. Hva midlene har blitt brukt til skal presenteres på Generalforsamling.

 

8. Møter og arrangementer

8.1. Arrangementer kunngjøres minst én – 1 – uke i forveien ved oppslag på Domus Medica, via sosiale medier og/eller mail til studenter ved Det medisinske fakultet og Det odontologiske fakultet ved Universitetet i Oslo. 

8.2. Personer som ikke er medlem av Medicinerforeningen har adgang til arrangementer i foreningens regi, med unntak av interne arrangementer for medlemmer. Styret har mulighet til å fastsette en avgift for ikke-medlemmer på åpne arrangementer.

8.3. På åpne arrangementer er gjeldende aldersgrenser 18 og 20 år til henholdsvis studenter og ikke-studenter. Styret kan i forkant av arrangementer vedta å endre aldersgrense for ikke-studenter. 

8.4. Uttalelser vedrørende møter og arrangementer kan kun gis med styrets tillatelse. 

8.5. Medicinerforeningen holder følgende arrangementer i løpet av året: Medicinerdåpen, semesterstartfest, midtsemesterfest, Bal Medicorum (siden 1876), revyfest, 17. mai-frokost, sommeravslutning, Phestis Octobris (siden 1867) og juleavslutning.

8.6. Samarbeidsmuligheter

8.6.1. Samarbeid med andre studentforeninger kan gjøres gjennom fellesmøter og fellesarrangementer.

 

9. Bal Medicorum

9.1. Bal Medicorum er en undergruppe av Medicinerforeningen, med eget understyre som svarer til hovedstyret og generalforsamlingen. Dette samarbeidet styres etter avtale mellom sittende leder i Medicinerforeningen og Bal Medicorum.

9.2. Representanter fra Bal Medicorums understyre skal presentere regnskap og revidert budsjett på Medicinerforeningens generalforsamling. 

9.3. Bal Medicorums understyre og leder av Medicinerforeningen plikter å møtes i god tid før Bal Medicorum for å avklare samarbeidet.

9.4. Medicinerforeningen stiller med underskuddsgaranti på inntil 20 000,- for arrangementet slik at vert og vertinne ikke står personlig økonomisk ansvarlig om arrangementet går i underskudd. Hvis underskuddet skulle overskride 20 000,- skal et ekstraordinært møte avholdes mellom leder av Medicinerforeningen, Økonomiansvarlig i Medicinerforeningen og Bal Medicorum komitéen for å finne en løsning sammen. For at underskuddsgarantien skal innvilges må tre kriterier oppfylles:

9.4.1. Bal Medicorum skal søke om underskuddsgaranti fra SIO på minst 10 000 kr hvert år.

9.4.2. Bal Medicorum sin økonomiansvarlig skal presentere regnskap fra forrige års arrangement og budsjett for kommende års arrangement på Medicinerforeningen sin årlige generalforsamling – jfr. Punkt 7.2.

9.4.3. Om økonomiansvarlig i Bal Medicorum ser at arrangementet ligger an til å gå i underskudd skal Medicinerforeningens leder kontaktes slik at man holder en løpende dialog og samarbeider for å løse problemet.

 

10. Etikk og varsling

10.1. Foreningen skal så langt det er mulig vurdere miljømessige og etiske hensyn i planleggingen av aktiviteter. Skjer kritikkverdige forhold i foreningen eller under foreningens arrangementer så kan dette varsles i henhold til varslingsrutiner:

10.1.1 Ta kontakt med arrangementenes ansvarlige vakter som videre vil gi vurdering av situasjonen, før eventuelt tilkalling av vaktsentralen ved UiO for bistand ved situasjonen

10.2. Foreningen skal ha en oppdatert varslingsplakat, varslingsrutiner og etiske retningslinjer som alle medlemmer skal være kjent med.

10.3. Ved brudd på foreningens vedtekter og retningslinjer vil sittende styret vurdere situasjonen, og fordele passende sanksjonering. 


11. Sanksjoner i foreningen

11.1. Ved brudd på norsk lov, foreningens vedtekter eller retningslinjer kan styret ilegge sanksjoner mot det aktuelle medlemmet.

11.2. Sanksjoner kan inkludere, men er ikke begrenset til, advarsler, midlertidig suspensjon av medlemsrettigheter, midlertid eller varig nektet adgang til foreningens arrangementer, eller i alvorlige tilfeller, eksklusjon fra foreningen.

11.3. Alle sanksjoner skal besluttes av styret med et kvalifisert flertall på minst to tredjedeler - 2/3. Vedtak av sanksjoner kan ankes til styret for ny behandling av saken. 

11.4. For grove forseelser kan styret ved enstemmig beslutning utelukke et medlem fra foreningen for kortere eller lengre tid. Vedkommende skal på forhånd være innkalt til styret for å forklare seg og fremlegge sitt forsvar.


12. Sanksjoner i styret

12.1. Finner foreningen at styret eller andre av foreningens tillitsvalgte ikke ivaretar sitt verv på behørig måte, kan generalforsamlingen avsette disse med to tredjedels - 2/3 - flertall, etter at vedkommende har fått anledning til å forklare seg.

 

13. Oppløsning av foreningen

13.1. For å oppløse foreningen kreves minst to tredjedels - ⅔ - flertall på to - 2 - påfølgende generalforsamlinger. Foreningens eiendeler overlates ved oppløsning til Medisinsk studentutvalg (MSU) for forvaltning inntil foreningen kan gjenoppta sin virksomhet.